Medical tape / sport tape

Wat is medical tape?

Medical tape wordt ook wel sport tape of elastische tape genoemd. Het wordt voornamelijk gebruikt om spieren te ondersteunen zonder daarbij de bewegingsvrijheid te beperken. De tape ondersteunt het spierstelsel, lichaamseigen genezingsprocessen en beïnvloedt de neurologische systemen.

Hoe werkt medical tape?

Aan de tape worden helende processen toegeschreven maar er bestaan maar weinig goede verklaringsmechanisme over de werkzaamheid van de tape.

Een verklaringsmechanisme die de werkzaamheid van de tape kan verklaren bestaat vanaf 1965. Deze theorie wordt door de medische wetenschap geaccepteerd en is de poorttheorie van Melzack en Wall.

Als een pijnlijke prikkel binnenkomt, gaat het eerst via zenuwen naar het ruggenmerg. Het ruggenmerg stuurt dan de prikkel door naar het brein. Als de prikkel het brein bereikt heeft, dan pas wordt pijn gevoeld.

Onderzoekers kwamen erachter dat andere binnenkomende prikkels deze pijnprikkels kunnen wijzigen. Dit is te vergelijken met een poort die open en dicht gaat. Als de poort van een onschadelijke prikkel open gaat, dan gaat de poort van de pijnlijke prikkel dicht, zodat deze niet meer naar de hersenen gaat en de pijn niet gevoeld wordt. Daarom heet dit ook wel de poorttheorie.

Pijn verminderen met de poorttheorie

Hoe kunnen we deze poorttheorie nou gebruiken om onze eigen pijn te verminderen? Gebruik zelf niet-pijnlijke prikkels als je pijn hebt! Hier een voorbeeld: je stoot je hoofd tegen het plafond. Dit kan erg zeer doen. Als je er vervolgens over begint te wrijven, dan neemt de pijn af. Het wrijven sluit de poort van de pijnprikkel. Daardoor komt de pijnprikkel niet in de hersenen aan en kan de pijn dus verminderen.

Bron: Poorttheorie (pijn.nl)

Wanneer gebruik je medical tape

De tape kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij pijnvermindering. Dit kan bijvoorbeeld bij peesletsel zijn zoals bij pijn aan de onderarm zoals bij een “tennisarm” oftewel epicondylitis lateralis. Of bij enkelletsel, zoals bij enkelverzwikking, enkel verstuiking oftewel een inversietrauma. Naast dat de enkelpijn minder gevoeld wordt geeft het ook een gevoel van stabiliteit zodat het gevoel van zwikken in de enkel verminderd wordt.

Daarnaast wordt tape de laatste jaren ook toegepast bij hooikoorts klachten. Ook hiervoor bestaat een verklaringsmechanisme, al wordt deze theorie eerder omarmt door een alternatieve denkwijze dan door de medische wetenschap. Er is tot op heden geen wetenschappelijke studie die bevestigd dat taping deze klachten kan verminderen.

Mocht u vragen hebben over de toepassingen van medical tape of heeft u behoefte aan meer informatie dan kunt u contact opnemen met de praktijk.