Duizeligheid / bppd

Wat is duizeligheid en wat is bppd?

Duizeligheid is het algemene symptoom wat bij verschillende aandoeningen of syndromen opgemerkt wordt. Het kan soms best angstig zijn om duizeligheidsklachten te ervaren. Zeker als je niet precies weet waar het vandaan komt. Duizeligheid kan veel verschillende oorzaken hebben;

• Het evenwichtsorgaan kan een rol spelen waarbij de oorzaak ligt in het binnenoor.

• Er kan een probleem bestaan in het zenuwstelsel, in de hersenstam of in de zenuw naar het evenwichtsorgaan.

• Stress of hyperventilatie kan invloed hebben op het evenwichtsgevoel (door invloed vanuit de bloedvaten).

• Daarnaast kunnen het hart en bloedvaten op zichzelf ook duizeligheid veroorzaken.

• Ziekte van ménière.

Onderzoek en behandeling

Het onderzoek begint met een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. Veelal is het vraaggesprek het belangrijkste. Duizeligheid kan namelijk op verschillende manieren ervaren worden. Er kan het gevoel bestaan van draaiduizeligheid, licht in het hoofd zijn of flauwvallen. Deze symptomen zijn belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak is van de duizeligheid.

Soms is het direct duidelijk wat de oorzaak is van de klachten of is er al diagnose gesteld door een verwijzer; dan kan er direct begonnen worden met de behandeling.

Dit komt het meeste voor bij bppv of bppd. Hiervoor bestaan verschillende testen en uitvoeringen om hier vanaf te komen. Als een goede diagnose gesteld wordt dan is de behandeling hiervoor in 90% succesvol in 1 tot 3 behandelingen.