Schouderpijn

Wat is schouderpijn?

Schouderpijn klachten komen vaak voor in de fysiotherapie. Veel voorkomende klachten zijn bijvoorbeeld pijn tijdens het aan- en uitkleden, een jas aantrekken, de gordel omdoen of op de schouder gaan liggen. De pijn bevindt zich meestal aan de zijkant van de schouder/bovenarm.

Het is ook mogelijk dat de schouderpijn vanuit de nek ontstaat, bijvoorbeeld vanwege een nekhernia. Meestal is dit duidelijk te herkennen omdat het bewegen van de nek de armpijn vergroot. Nekpijn kan ook ontstaan vanwege schouderpijn. Een mogelijkheid hiervoor is als de nekspieren gebruikt worden om de schouder te ontzien en hierdoor ontstaat overbelasting en pijn rond de nek.

Typische aandoeningen en syndromen van de schouder zijn:

• Artrose of gewrichtspijn van de schouder

• Artrose of gewrichtspijn van het sleutelbeen

• Pees/spier aandoening

• Slijmbeursontsteking

• Totale schouder prothese

• Schouder uit de kom / schouderluxatie / instabiliteit

• Frozen shoulder

• Status na een schouderoperatie

Onderzoek en behandeling

Het onderzoek begint met een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. Veelal wordt er direct een fysiotherapeutische diagnose gesteld en kunnen er concrete adviezen worden gegeven zodat de pijnklachten gaan afnemen. Daarnaast wordt er direct uitleg gegeven hoe het beloop waarschijnlijk zal gaan verlopen.

U kunt zich voorstellen dat dit beloop na een operatie van de schouder erg verschillend is van een slijmbeursontsteking.

Voor de behandeling worden er naast de gegeven informatie en adviezen bijvoorbeeld rektechnieken gebruikt om de gewrichten soepel te laten bewegen. Ook worden er oefeningen gebruikt om de beweeglijkheid te behouden en/of vergroten, de spierkracht te vergroten of de stabiliteit te vergroten van de schouder.